Thursday, 1 December 2016

INDUSTRI PELANCONGAN DI MALAYSIA

NAMA: BAIZURA NIERMA BINTI BORHANDIN (229221)
 
 
 
PENGENALAN
Pembangunan merupakan satu proses perubahan yang berlaku secara evolusi untuk mencapai keadaan yang lebih baik berbanding sebelumnya. Ini meliputi kesemua aspek kehidupan manusia, kegiatan ekonomi, negara dan sebagainya.
 
 
“Development has usually been treated as a process, a particular kind of social change. Nevertheless, development is also a state or condition. Whenever a society is called developed or underdeveloped we refer to its present condition. Similarly, when development is declared to be a major goal of Third World nations, the allusion is to a terminal condition, not to a process. Thus the single term ‘development’ refers both to the destination of a journey and to the journey itself.”
Goulet (1968), dalam Pearce (1989)
 
 
Malaysia merupakan salah sebuah negara yang kaya dengan keindahan alam semulajadi. Malahan kedudukan geografinya telah menjadikannya tempat pilihan pelancong di luar mahupun dalam negara untuk datang berkunjung.
 
 
Industri Pelancongan di Malaysia telah dikenalpasti sebagai pendorong utama di dalam aktiviti keusahawanan yang dikategorikan di dalam sektor perkhidamatan. Teras keseluruhan dasar dalam sektor pelancong ialah untuk mencapai pertumbuhan pelancongan yang mampan. Sektor pelancongan telah mengambil peranan yang lebih besar dalam merangsangkan ekonomi dalam tempoh Rancangan Malaysia Kelapan. Pelbagai kemudahan telah disediakan oleh kerajaan untuk mempertingkatkan prestasi industri pelancongan. Ia dapat di lihat dengan pembangunan industri pelancongan di Malaysia kini telah mencapai tahap dapat dibanggakan. Antara faedah utama yang diperolehi daripada pembangunan industri pelancongan, iaitu, peningkatan pendapatan kepada keseluruhan ekonomi menerusi impak pengganda, pembangunan kawasan bukan perindustrian, membuka pekerjaan yang lebih luas, memaparkan ketamadunan atau sejarah sesebuah negara, dan pembangunan sosial. Justeru itu, terdapat banyak usaha-usaha yang dijalankan bagi meningkatkan lagi industri pelancongan ini.
 
 
Perindustrian bermaksud penghasilan barang atau perkhidmatan dan merupakan aktiviti ekonomi yang memproses bahan mentah menjadi barang siap atau menyediakan perkhidmatan. Sektor perindustrian dianggap penggerak utama pembangunan dikebanyakan negara membangun, terutama dari segi daya pengeluaran dan daya keupayaan penyerapan tenaga buruh. Pada zaman sebelum merdeka hinggalah sekarang, sektor perindustrian mencatatkan sumbangan yang besar dalam peneraju ekonomi Negara. Dalam proses memajukan Negara, tonggak kepimpinan Negara telah mengambil langkah berwibawa dengan membawa kemajuan dan transformasi dalam sektor ini. Ini merupakan inisiatif bijak dari pihak kerajaan dimana ia telah memandang penting kenyataan, “Pembangunan ekonomi di kebanyakan negara maju adalah berasaskan kepada sektor perindustrian” Hal ini telah menjadikan sektor perindustrian di Negara ini antara sektor terpenting dalam penyumbang kemajuan Negara. Sektor perkhidmatan terdiri daripada pelbagai subsektor yang sebahagiannya boleh diperdagangkan termasuklah industri pelancongan.
Pelancongan adalah gerakan sementara manusia ke destinasi lain di luar tempat kerja dan tempat tinggalnya yang biasa, kegiatan yang mereka lakukan selama tinggal di destinasi tersebut dan kemudahan yang disediakan untuk memenuhi keperluan mereka. Pelancongan dianggap sebagai satu kemewahan, ini kerana hanya segelintir orang yang mempunyai masa dan wang sahaja mampu melancong. Waktu senggang yang banyak, ekonomi yang semakin baik, kemudahan pengangkutan yang sempurna telah bergabung untuk membolehkan lebih banyak orang pergi melancong (Matthieson dan Wall, 1991). Dalam konteks dunia hari ini, pelancongan merupakan salah satu kegiatan ekonomi dan sosial yang semakin penting. Jumlah pelancong dalam negeri dan antarabangsa semakin meningkat malah, beberapa buah negara di dunia kini memajukan sektor pelancongan sebagai sektor utama yang menjana pendapatan negara (Inskeep, 1996). Pelancongan juga merupakan sektor yang melibatkan peranan yang saling kaitan antara pihak kerajaan, bukan kerajaan dan juga orang awam (Salah Wahab dan Cooper, 2003).
Dari perspektif sejarah, pelancongan bermula kira-kira 5000 tahun yang lalu selaras dengan perkembangan pertanian intensif, kota, kapal laut dan wang sebagai medium pertukaran. Perjalanan ini lazimnya didorong oleh perdagangan, ketenteraan dan pentadbiran kerajaan dari empayar besar seperti Sumeria, Yunani, Mesir, Parsi dan Rom di rantau Mediterranean dan Timur Tengah. Apabila empayar berkembang (terutamanya dalam abad ke 2 tahun Masihi), orang Rom khususnya telah membina sistem jalan raya yang lebar dan dibina dengan baik untuk menyediakan perhubungan pentadbiran dan perdagangan dari seluruh empayar dari Tembok Hadrian di Britain hingga ke Euphrates di Timur Tengah. Rumah tumpangan telah didirikan di setiap 30 batu di sepanjang jalan dan terdapat beberapa buah hotel di kebanyakan bandar. Rumah tumpangan ini dikaitkan dengan piktograf yang menunjukkan status kemudahan dan perkhidmatan (Inskeep, 1996).
 
Industri Pelancongan adalah orang yang membuat lawatan atau kunjungan pada masa kelapangan (Honey, 1999). Di Malaysia industri pelancongan mula muncul pada akhir tahun 1960. Industri pelancongan tidak dianggap sebagai aktiviti ekonomi yang utama sehingga ke tahun 1970 kerana pada masa itu, sumbangan komoditi utama seperti getah dan bijih timah adalah jauh lebih penting. Pada tahun 1970, kerajaan Malaysia mula membangunkan industri pelancongan untuk memenuhi beberapa objektif seperti peningkatan pendapatan dalam pertukaran mata wang asing, meningkatkan peluang pekerjaan dan pendapatan, menggalakkan pembangunan kawasan, mempelbagaikan ekonomi dan meningkatkan hasil kerajaan.
 
 
Kini Malaysia di iktiraf pada peringkat global sebagai antara destinasi pelancongan utama, dengan kedudukan di antara 10 teratas dari segi ketibaan pelancong dan 15 antara teratas dari segi penerimaan global. Industri pelancongan juga merupakan penyumbang yang penting kepada ekonomi Negara. Pelancongan menjadi suatu bidang pelaburan bijak yang dapat memacu pertumbuhan industri-industri berkaitan yang lain yang kesemuanya berperanan sebagai wahana dalam pembangunan mega Malaysia menuju negara maju dalam abad ini. Pelancongan merujuk kepada pelancongan libur dan pelancongan perniagaan, dan ia merangkumi subsektor yang berikut: penginapan, membeli-belah, produk pelancongan (iaitu ekopelancongan, pelancongan kapal persiaran dan aktiviti lain yang berkaitan seperti spa dan kesejahteraan), makanan dan minuman serta pengangkutan dalam negeri (inbound) dan pengangkutan domestik. Malaysia mempunyai kedudukan permulaan yang kukuh untuk melonjakkan dirinya menjadi destinasi pelancongan yang utama. Industri pelancongan sudah sememangnya besar, telah pun berkembang secara tekal dengan pantas untuk tempoh 10 tahun yang lepas dan juga mempunyai kedudukan daya saing global yang kukuh. Asas yang kukuh ini dapat dimanfaatkan untuk meningkatkan sumbangan sektor pelancongan kepada ekonomi Negara. 
TAHAP PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN.
 
 
Pelancongan merupakan industri perkhidmatan utama yang kian berkembang maju dan mendatangkan keuntungan besar dalam bentuk tukaran asing serta memasyhurkan Malaysia di mata dunia. Malaysia mempunyai kedudukan permulaan yang kukuh untuk melonjakkan dirinya menjadi destinasi pelancongan yang utama. Industri pelancongan sudah sememangnya besar, telah pun berkembang secara tekal dengan pantas untuk tempoh 10 tahun yang lepas dan juga mempunyai kedudukan daya saing global yang kukuh. Asas yang kukuh ini dapat dimanfaatkan untuk meningkatkan sumbangan sektor pelancongan kepada ekonomi Negara.
Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan telah ditubuhkan pada tahun 1987. Kementerian ini memainkan peranan dalam menyediakan insentif, meningkatkan mutu kemudahan asas, membuat promosi yang lebih menyeluruh dan menyediakan peruntukan untuk memajukan industri ini. Kemudiannya kementerian ini telah ditukarkan kepada Kementerian Pelancongan Malaysia sehingga ke hari ini.
Sektor pelancongan negara merupakan salah satu sektor yang penting dalam ekonomi negara. Sehingga kini, sektor pelancongan merupakan sektor kelima terbesar Negara selepas sektor perkhidmatan kewangan, kelapa sawit, borong dan runcit, gas dan tenaga, dan petroleum. Namun begitu pada peringkat awal selepas pasca kemerdekaan Malaysia, kerajaan tidak memberi penekanan terhadap sektor pelancongan. Kerajaan pada ketika itu lebih memberi tumpuan kepada pembangunan infrastruktur negara dan melawan ancaman komunis. Selain itu, faktor ancaman dari luar seperti konfrantasi dengan Indonesia turut menjejaskan fokus kerajaan pada ketika itu. Ia sekaligus melambatkan pekembangan sektor pelancongan di Malaysia.
Pada era tahun 60-an, sektor pelancongan masih belum memainkan peranan yang penting terhadap perkembangan ekonomi negara. Kerajaan pada ketika itu memberi tumpuan kepada sektor hasil bumi seperti bijih timah dan getah. Walaubagaimanapun, sektor pelancongan negara telah mula dilihat mengalami perkembangan positif pada era tahun 70an. Ketibaan pelancong melalui udara dan air ke Malaysia telah meningkat.
Sektor pelancongan negara dilihat semakin berkembang pada awal tahun 80-an. Pada ketika ini negara sudah aman daripada ancaman komunis dan juga ancaman luar.
 

KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN INDUSTRI PELANCONGAN TERHADAP PEMBANGUNAN EKONOMI NEGARA.

 
 
Pelancongan merupakan industri baru yang berkembang dengan pesat diseluruh dunia. Kepesatan industri ini menyumbangkan kesan positif terhadap ekonomi, alam sekitar dan sosial destinasi (negara, wilayah, lokasi) yang dikunjungi pelancong. Kemampuannya sebagai pemangkin pertumbuhan ekonomi dan penggerak pembangunan kawasan luar bandar menyebabkan kerajaan di negara-negara membangun memberikan perhatian serius terhadap pelancongan (Mbaiwa, 2005). Destinasi yang dikunjungi pelancong memperoleh manfaat di samping mengubah corak pembangunan kawasan luar bandar.
 
Pelancongan juga menyumbangkan kesan negatif terhadap ekonomi, alam sekitar dan sosial apabila pembangunan dilaksanakan secara adhoc serta perancangannya tidak mengambil kira aspek-aspek lain. Jika dibiarkan berterusan, perkembangan industri pelancongan untuk jangka masa panjang akan terancam.
 
 
Ekonomi (Kesan Positif)
 
 
1.    Menyumbang kepada pendapatan.
 
 
·         Kemasukan pelancong menyumbangkan pendapatan kepada negara. Contohnya, sumbangan pelancongan kepada ekonomi Malaysia sebanyak RM 17,355.4 juta (2000) meningkat kepada RM 31,954.1 juta (2004) (Tourism Malaysia,2006). Perolehan pendapatan berpunca daripada perbelanjaan pelancong meliputi penginapan, makanan dan minuman, pengangkutan, membeli-belah serta cukai yang dikenakan terhadap pengusaha premis (penginapan, agensi pelancongan, restoran, pusat membeli-belah dan agensi pengangkutan). Pendapatan yang diperoleh digunakan bagi pembangunan negara seperti menyediakan kemudahan awam dan memperbaiki perkhidmatan untuk kesejahteraan rakyat dan pelancong.
 
 
·         Akibat sumbangan yang menggalakkan terhadap ekonomi, Tahun Melawat Malaysia 2007 dilancarkan dengan tema Malaysia Welcomes The World untuk menarik lebih ramai pelancong bercuti di Malaysia. Seramai 20.1 juta pelancong dijangka melawat Malaysia dan memperoleh pendapatan sebanyak RM 44.5 billion (Kementerian Pelancongan Malaysia, 2006).
 
 
·         Perkembangan pelancongan yang mampu menjanakan pendapatan lumayan menggalakkan penglibatan pelbagai pihak melabur dalam industri ini. Pelaburan tertumpu dalam pembangunan resort, penginapan, makanan dan minuman, perkhidmatan, pengangkutan,kemudahan lain dan sebagainya. Di Malaysia, penglibatan swasta dalam pelancongan amat digalakkan kerana membantu kerajaan melaksanakan pelbagai pembangunan dan mencapai dasar yang ditetapkan.
 
 
2.    Meningkatkan penyediaan infrastruktur dan kemudahan.
·         Kedatangan pelancong ke destinasi pelancongan mengwujudkan permintaan terhadap infrastruktur dan kemudahan bagi menampung kehendak pelancong. Oleh itu, destinasi pelancongan yang terletak di kawasan luar bandar disediakan kemudahan infrastruktur seperti jalan raya, bekalan air, bekalan elektrik dan sistem telekomunikasi. Selain itu, kemudahan masyarakat seperti sekolah, pusat kesihatan, pusat keagamaan dan dewan. Akhir sekali, kemudahan pelancongan seperti taman rekreasi dan tapak perkelahan. Penduduk yang tinggal disekitar destinasi menikmati pembangunan secara tidak langsung. Sebagai contoh, penduduk Kampung Wang Kelian dan Pekan Kaki Bukit menerima infrastruktur dan kemudahan masyarakat yang berkualiti akibat pembangunan pelancongan di Taman Negeri Perlis. (Johan Afendi Ibrahim, 2005).
 
 
3.    Menyediakan peluang pekerjaan dan peluang perniagaan.
·         Kewujudan peluang pekerjaan di sesebuah destinasi bergantung kepada bilangan kemasukan pelancong dan jumlah wang yang dibelanjakan. Ini disebabkan pelancong memerlukan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan sepanjang percutian. Peluang pekerjaan dan perniagaan yang dijanakan mampu meningkatkan taraf sosioekonomi penduduk dan mencapai hasrat kerajaan dalam mengurangkan kadar kemiskinan dan pengangguran terutama di luar bandar. Penduduk mendapat pendedahan untuk menceburi perniagaan baru yang menguntungkan serti berdikari.
 
 
4.    Penawaran barangan dan perkhidmatan yang berkualiti.
·         Perkembangan perlancongan menggalakkan pelabur menanam modal di destinasi pelancongan. Pelaburan meliputi penyediaan pelbagai barangan, kemudahan dan perkhidmatan. Kemasukan pelabur yang ramai di sebuah destinasi mewujudkan persaingan dalam memasarkan barangan, kemudahan dan perkhidmatan yang berkualiti kepada pelancong. Kesannya, pelancong mempunyai kuasa memilih yang tinggi bagi memperoleh barangan, kemudahan dan perkhidmatan yang dikehendaki mengikut citarasa dan kemampuan mereka.
 
 
Ekonomi (Kesan Negatif)
 
 
1.    Kebocoran ekonomi.
·         Situasi ini berlaku apabila wang yang dibelanjakan pelancong berada di destinasi yang dikunjungi dalam bentuk bayaran, faedah dan gaji. Ini dapat dilihat apabila rakyat dari sebuah negara melancong ke sebuah destinasi yang terletak di negara lain. Mereka berbelanja di destinasi tersebut meliputi penginapan, kemudahan, perkhidmatan, makanan dan minuman serta membeli belah. Akibatnya, destinasi yang dikunjungi memperoleh wang yang dibelanjakan oleh pelancong ini. Isu yang wujud dari situasi ini adalah pengaliran wang dari negara asal kesebuah negara lain yang memberi pengaruh terhadap kadar tukaran mata wang. Jika pengaliran wang keluar tidak diuruskan dengan baik, ini mampu mempengaruhi perkembangan ekonomi sesebuah negara.
 
 
2.    Penguasaan destinasi oleh pelabur asing.
·         Pembangunan destinasi pelancongan yang di dominasi pelabur asing menyumbangkan kesan negative terhadap penduduk tempatan. Pelabur asing membuat pelaburan dalam pembangunan resort, penginapan, makanan dan minuman, perkhidmatan, pengangkutan, barangan dan kemudahan lain kepada pelancong. Jika situasi ini tidak dikawal, pelabur asing memonopoli pasaran dan mempunyai kekuatan untuk mengawal perkembangan destinasi pada masa depan. Setiap perancangan dan pembangunan yang dilakukan bertujuan memperoleh keuntungan berlipat ganda untuk kepentingan sendiri. Akibatnya, penduduk tempatan dipinggirkan daripada memperoleh manfaat pembangunan destinasi disebabkan kurangnya pengetahuan, kemahiran dan modal.
 
 
3.    Peningkatan harga barangan, kemudahan dan perkhidmatan.
·         Kemasukan pelancong ke destinasi mewujudkan permintaan terhadap barangan, kemudahan dan perkhidmatan. Penyediaan kemudahan dan perkhidmatan menyebabkan pengusaha terpaksa menanggung kos yang tinggi meliputi pinjaman bank, bayaran sewa lantai, cukai pintu, gaji pekerja, bahan api, barangan pembinaan, penyelenggaraan dan sebagainya. Bagi menampung kos ini, pengusaha menaikkan harga barangan, kemudahan dan perkhidmatan yang ditawarkan. Ini membebankan pelancong yang mempunyai taraf sosioekonomi yang rendah untuk mendapatkan barangan, kemudahan dan perkhidmatan. Penduduk tempatan yang tinggal di sekitar destinasi tertekan akibat kos hidup yang tinggi.
 
 
4.    Persaingan yang tidak sihat dikalangan pengusaha.
·         Persaingan yang tinggi dikalangan pengusaha dalam memasarkan barangan dan perkhidmatan kepada pelancong boleh mewujudkan keadaan yang tidak sihat disesebuah destinasi. Bagi memastikan produk laku dijual, mereka menggunakan pelbagai strategi yang tidak sihat seperti sabotaj, mengunakan khidmat kumpulan kongsi gelap bertujuan melenyapkan pesaing. Apabila situasi ini berlaku, pelancong yang mengunjungi destinasi tersebut berasa tidak selesa dan selamat disebabkan gangguan yang wujud. Mereka meninggalkan destinasi ini dan mengunjungi ke destinasi yang lebih selamat. Jika keadaan ini tidak dikawal, destinasi yang ditinggalkan pelancong mengalami kemerosotan pembangunan pelancongan dalam jangka masa panjang.
 
 
Dari segi ekonomi, sektor pelancongan dapat meningkatkan ekonomi negara dari segi pengaliran wang asing masuk ke negara kita. Pelancong yang datang dari negara luar harus menukar mata wang negara mereka kepada mata wang Ringgit Malaysia sebelum boleh berbelanja di sini. Ini dapat dilakukan sama ada di bank tempatan atau di pusat pertukaran mata wang asing. Mata wang asing ini kemudian disimpan untuk digunakan ketika membiayai perbelanjaan mengimport barang dari luar negara. Peniaga mata wang asing juga mendapat keuntungan daripada pernigaan yang dijalankan. Pengaliran masuk mata wang asing ke negara kita bukan sahaja menguntungkan entiti perniagaan bahkan dapat digunakan untuk membeli barangan keperluan asas untuk rakyat tempatan dari luar negara.
 
 
Di samping itu, sektor pelancongan juga dapat memajukan bidang perniagaan di Malaysia. Ini adalah kerana pelancong asing yang datang ke Malaysia memerlukan tempat penginapan, makanan dan minuman, perkhidmatan pengangkutan, juru pandu pelancong dan perkhidmatan yang lain-lain. Pelancong asing amat menggemari makanan sama ada makanan tradisonal mahu pun makanan barat di Malaysia. Mereka diberi pilihan yang amat banyak sama ada menikmati makanan di hotel bertaraf lima bintang, medan selera yang besar dan berhawa dingin mahupun di kedai dan warung yang terletak di tepi jalan. Mereka juga boleh menikmati hidangan makanan laut di restoran yang didirikan secara terapung di atas air. Sambil menikmati makanan, mereka dapat menghirup panorama yang amat cantik dan menghirup udara segar di tepi laut. Permintaan yang tinggi terhadap makanan ini mewujudkan peluang perniagaan yang luas kepada usahawan tempatan. Pusat-pusat penginapan juga giat dibina bagai cendawan tumbuh selepas hujan di kawasan peranginan seperti di pulau dan tepi pantai. Pelancong asing diberi pilihan untuk menginap di hotel bertaraf lima bintang, resort atau menginap secara pakej seperti “Eco-Tuorism” yang membolehkan pelancong asing menginap di rumah kampung dan mempelajari cara hidup masyarakat termasuk cara berpakaian, makanan tradisional dan sebagainya. Pelancong juga memerlukan perkhidmatan pengangkutan untuk bergerak dari satu lokasi pelancongan ke lokasi yang lain. Ini membolehkan pengusaha bidang pengangkutan seperti bas, teksi, van, bot, feri dan lain-lain mendapat peluang untuk menjalankan perniagaan. Oleh itu, sektor pelancongan ini telah banyak menyumbang dari segi ekonomi terhadap negara kita.
 
HALANGAN DAN CABARAN DALAM INDUSTRI PELANCONGAN
 
 
Sektor pelancongan di negara kita berkembang maju dan menjadi sumber pendapatan negara yang penting. Hal ini menyebabkan tempat pelancongan di negara ini dibuka dengan banyak seperti cendawan selepas hujan. Kerajaan telah menggerakkan semua agensinya untuk memastikan sektor pelancongan berkembang pesat sejajar dengan pembangunan negara yang pantas. Namun, masih ada ruang dan luang yang wajar dimanfaatkan oleh semua pihak untuk memastikan semua pihak mendapat faedah daripada perkembangan sektor ini. Jika ditinjau dengan mendalam terdapat banyak cabaran yang dihadapi oleh sektor pelanconagan di negara kita pada masa depan.
Persaingan dengan negara luar. Antara cabaran yang dihadapi adalah wujudnya persaingan dalam industri pelancongan dengan negara-negara lain di mana negara tersebut juga sedar akan kepentingan sesebuah industri pelancongan untuk negara. Setiap negara mempunyai keistimewaan tersendiri yang menjadi pusat masing-masing termasuklah pusat membeli-belah, makanan, tempat tema, keindahan alam semulajadinya dan lain-lain lagi. Justeru itu, kreativiti sesebuah negara dalam mempromosikan negara masing-masing adalah amat penting untuk menarik para pelancong dan menjadikan Malaysia destinasi utama pelancong. Oleh itu, seluruh rakyat Malaysia haruslah membuat persedian yang cukup untuk menarik para pelancong ke Malaysia.
Di samping itu, pencemaran alam sekitar juga merupakan salah satu cabaran sektor pelancongan di negara kita pada masa depan. Hal ini disebabkan, pencemaran alam sekitar kebelakangan ini menjadi semakin buruk akibat sikap tidak bertanggungjawab segelintir ahli masyarakat dan telah merosakkan kecantikkan alam sekeliling kita. Pada masa kini, negara kita mempunyai alam sekeliling yang cantik sekali dan telah menjadi tulang belakang bagi sektor pelancongan di negara kita. Jika pencemaran alam sekitar menjadi buruk, sektor pelancongan di negara kita pasti dijejaskan kerana pelancong-pelancong hendak menikmati persekitaran yang cantik dan bersih bukan yang kotor serta busuk.
Bukan itu sahaja, kebudayaan tempatan yang semakin dilupai oleh orang ramai juga merupakan salah satu faktor. Pada era globisasi ini, terdapat ramai remaja mengabaikan kebudayaan sendiri dan mempelajari budaya Barat. Remaja hari ini beranggap bahawa mereka akan diketawai ileh kawan mereka jika mereka mewariskan budaya daripada nenek moyang mereka. Kebudayaan merupakan faktor yang penting dalam sektor pelancongan kerana pelancong0pelancong inigin merasai kebuayaan yang tidak sama di negara lain. Banyak kebudayaan tempatan semakin dilupai seperti permainan, seni, persembahan yang tradisional dan seandai-andainya.
Negara kita akan menghadapi banyak cabaran dalam sektor pelancongan pada masa depan. Kita sebagai ahli masyarakat haruslah menggemblengkan tangan bagai aur dengan tebing untuk menghadapi segala cabaran masa depan. Marilah Kita bersama-sama menghadapi cabaran dan menjanjikan sektor pelancongan sebagai tulang ekonomi di negara kita.

SISTEM SOKONGAN OLEH PIHAK KERAJAAN DAN SWASTA YANG DITAWARKAN UNTUK PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN

  
Pada tahun 1972, Akta Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia 1972 telah diluluskan oleh Parlimen dan mendapat persetujuan Diraja dan dengan ini Perbadanan menjadi sebuah badan berkanun. Ahli-ahli Lembaga Pengarang adalah dilantik oleh Y.B. Menteri Perdagangan dan Perindustrian dan adalah bertanggungjawab menjalankan tugas-tugas Perbadanan dan pentadbiran am mengenai hal ehwal dan urus Perbadanan. Di dalam menjalankan tugas-tugas yang diperuntukkan, garis-garis yang ditetapkan oleh Perbadanan adalah seperti memperkenalkan Malaysia di dalam pasaran antarabangsa dan serantau, menambahkan perjalanan warganegara Malaysia di masa cuti di antara negeri bagi menggiatkan lagi perkembangan pelancongan dalam negeri menyertai dalam pembangunan fizikal industri pelancongan, mengadakan perhubungan perwakilan dan menjalani tugas-tugas yang berhubung dengan pelancongan Antarabangsa dan serantau, menempatkan Malaysia sebagai pusat konvensyen, mengikuti perkembangan pembangunan dan mempastikan keperluan sekarang dan masa depan bagi pelancong-pelancong dalam negeri dan luar negeri dan juga membuat pengesyoran bagi pembangunan Wilayah, mengumpul, mengolah data-data pelancongan dan keterangan-keterangannya bagi penggunaan statistik pelancongan, mengatur, mengawal dan menentukan Industri Pelancongan berkembang bagi kepentingan negara. Dalam Rancangan Malaysia ke-6 (RMK-6: 1991-1995), kerajaan telah bekerjasama dengan pihak swasta dalam membangunkan produk-produk pelancongan baru. Kemudian, pada tahun 1994, kerajaan sekali lagi melancarkan Tahun Melawat Malaysia 1994 (TMM 94) dengan menawarkan 170 program dan acara merangkumi kebudayaan, kesenian, kraftangan, perayaan kebangsaan, sukan, konvensyen dan pameran. Pelbagai aktiviti yang menarik telah diadakan oleh pihak kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan. Aktiviti yang dimaksudkan adalah seperti pameran kejohanan sukan bertaraf dunia termasuklah pameran Maritim dan Udara Langkawi (LIMA) dan Kejohanan Lumba Basikal Tour de Langkawi. Kejohanan-kejohanan dan pameran ini perlu dirancang dengan teliti agar dapat dijalankan sepanjang masa dengan promosi yang lengkap dan meluas. Penganjuran sukan bertaraf antarabangsa dapat memperkenalkan negara kepada perwakilan atau atlet-atlet dari luar negara seterusnya dapat menarik kedatangan pelancong dari seantero dunia dan membuktikan kepada mereka bahawa Malaysia bukan sahaja cemerlang dari segi penganjuran sukan bertaraf antarabangsa tetapi jugaterbilang dalam bidang pelancongan. Kesannya, kedatangan pelancong ke negara kita juga akan berterusan tanpa menunggu musim-musim tertentu sahaja. Dengan cara ini, kita dapat meningkatkan ekonomi negara dan mengekalkan pulangan yang diperoleh daripada kedatangan pelancong ke negara kita. Dalam usaha untuk memasarkan jenama Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang patut dikunjungi, kerajaan melalui pelbagai agensinya begitu agresif mempromosikan produk pelancongan kepada warga dunia kerana kata orang tak kenal, maka tak cinta. Hasilnya, baru-baru ini Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan telah menganjurkan acara “Malaysian Kitchen” di kota London untuk memperkenalkan kepelbagaian makanan tempatan kepada warga Britian. Acara ini didapati telah mendapat sambutan yang hangat daripada warga negara berkenaan. Selain itu, Kementerian Pelancongan juga aktif menyertai pameran-pameran pelancongan terutama di pasaran baharu yang berpotensi besar seperti negara-negara Timur Tengah dan Eropah Timur. Tuntasnya, promosi yang telah diatur sudah pasti akan merancakkan sektor pelancongan di Malaysia. Pada masa yang sama juga kerajaan sentiasa berusaha untuk mempelbagaikan produk pelancongan negara agar tidak terlalu bergantung kepada produk sedia ada. Kini, terdapat pelbagai produk pelancongan yang cuba diteroka dan dimajukan untuk memenuhi citarasa pelancong yang pelbagai. Antara lain, kerajaan mula menonjolkan pelancongan sukan melalui penganjurkan banyak acara sukan bertaraf antarabangsa seperti Formula One dan Tour De Langkawi. Malahan, kerajaan tidak ketinggalan memajukan sektor ekopelancongan lantaran kekayaan khazanah alam semula jadi di Malaysia seperti Taman Negara Belum dan Taman Negara Kinabalu yang telahpun diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO. Tidak ketinggalan, kerajaan juga menggalakkan agro pelancongan menerusi acara-acara sepeti Pesta Buah-buahan Tempatan dan Pesta Flora. Dalam tempoh terdekat ini pula, kerajaan telah bersedia untuk memajukan pelancongan kesihatan lantaran kemajuan negara dalam bidang perubatan. Di samping itu, pelancongan pendidikan turut disediakan bagi menarik minat pelajar asing menimba ilmu di menara gading tempatan yang menawarkan pelbagai kursus bertaraf dunia. Deduksinya, produk pelancongan yang pelbagai ini amat sesuai dengan moto Kempen Zoom Malaysia, iaitu “Segala-galanya terdapat di Malaysia”. Tidak dapat kita nafikan bahawa masyarakat setempat menjadi tulang belakang kepada usaha mengangkat nama Malaysia sebagai destinasi pelancongan dunia. Sementalahan pula, sebagai tuan rumah kepada para pelancong, warga tempatan hendaklah mempamerkan sikap ramah dan berbudi bahasa bagi memastikan para pelancong selesa dan berasa kehadiran mereka dialu-alukan. Di samping itu, jika merancang untuk bercuti dan melancong, rakyat tempatan hendaklah menjadikan destinasi pelancongan tempatan sebagai pilihan. Salah satu cara sokongan kerajaan dalam meningkatkan industri pelancongan adalah melalui, fungsi tourism Malaysia. Tourism Malaysia akan memanfaatkan promosi dan pemasaran digital sepenuhnya melalui penggunaan perkakasan interaktif dan media sosial yang inovatif untuk menawarkan pengalaman pelancongan yang disesuaikan mengikut keperluan segmen pasaran khusus. Media sosial akan digunakan untuk menguasai pasaran pelancong memandangkan pandangan dan ulasan dalam talian menjadi semakin popular sebagai rujukan kepada pelancong dalam membuat keputusan pengembaraan. Peserta industri akan digalakkan untuk memaksimumkan potensi pemasaran digital dengan memanfaatkan platform yang disediakan oleh Tourism Malaysia. Platform pemasaran akan dipertingkatkan untuk lebih mesra pengguna, interaktif dan mempunyai kandungan yang menarik dan relevan. Pembangunan dan pelaksanaan produk serta kemudahan secara bersepadu antara agensi Kerajaan Persekutuan, kerajaan negeri dengan pihak berkuasa tempatan akan dipertingkatkan. Usaha ini adalah untuk membolehkan kecekapan dan keberkesanan dalam pembangunan pelancongan secara lestari dengan penggunaan sumber secara optimum dapat dicapai. Semua projek pelancongan akan dibangunkan berdasarkan Dasar Pelancongan Negara. Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia, antara fungsi Kementerian Pelancongan Malaysia ialah menggubal dasar pelancongan negara bagi mencapai visi, misi dan objektif kementerian selain melaksanakan dasar-dasar berkaitan dengan perkembangan ini juga dibahagikan kepada pengurusan tertinggi, beberapa bahagian dan unit serta beberapa jabatan dan agensi di bawah seliaannya seperti Tourisme Malaysia, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Lembaga pembangunan seni visual negara dan banyak lagi. Antara usaha yang dijalankan untuk pembangunan industri negara pelancongan adalah:-
 
 
a)    Program Pelancongan
·         Sukarelawan Pelancongan (Voluntourism) - Menggalakkan sukarelawan untuk terlibat dengan aktiviti pembangunan pelancongan.
·         Pelancongan pelajar - Memupuk budaya melancong di kalangan pelajar agar melancong ke tempat - Tempat bersejarah, kebudayaan, eko-pelancongan dan lain-lain.
·         Pelancongan pendidikan - Untuk menarik lebih ramai pelajar asing untuk menyambung pengajian di Malaysia.
·         Agro-Pelancongan - Menawarkan pelbagai aktiviti berkaitan dengan sektor pertanian dan perladangan kepada para pelancong.
·         Pelancongan sukan - Penyedian kemudahan dan infrastruktur sukan yang lengkap dan canggih sebagai pengajur sukan.
 
 
b)    Kursus Berkaitan Pelancongan
 
·         We Are The Host (WATH) - Melatih semua barisan hadapan (frontliners) di dalam sektor pelancongan.
·         Eco-Host Malaysia - Untuk meningkatkan kesedaran di kalangan masyarakat mengenai keperluan memelihara dan memulihara alam sekitar.
·         Bot Pelancong - Untuk meningkatkan kesedaran dengan memberi tumpuan kepada aspek teknikal, keselamatan, pencegahan dan kaedah-kaedah pengendalian pelancong dan peralatan yang betul.
·         Think Tourism - Memberi pengetahuan dan pendedahan kepada frontliners bagi melengkapkan diri untuk menghadapi cabaran dalam industri pelancongan dan mempertingkatkan lagi tahap perkhidmatan pelanggan.
·         Program Latihan Terapi Spa (PLTS) - Membangunkan kepakaran tempatan dan mengawal selia industri spa dengan lebih berkesan. Ia juga disasarkan untuk mengurangkan kebergantungan Malaysia terhadap pekerja terapi spa asing serta memberi peluang kerjaya baru dalam industri pelancongan.
c)    Tabung Dan Insetif
·         Tabung Pembangunan Infrastruktur Pelancongan - Menyediakan kemudahan pembiayaan pinjaman Dana Pelancongan yang bertujuan untuk membantu pengusaha yang ingin membangunkan atau mengembangkan produk-produk pelancongan.
·         Galakan Cukai - Pengecualian cukai bagi syarikat-syarikat pelancongan yang mengendalikan pakej pelancongan dengan membawa pelancong asing ke Malaysia dengan bilangan yang ditetapkan.
·         Skim Bantuan Kebudayaan - Menyediakan bantuan kewangan dan khidmat nasihat kepada BBK seni dan budaya untuk melaksanakan aktiviti menyokong usaha pembangunan seni dan budaya negara.
·         Skim Bimbingan Seni - Menyediakan kursus yang tertumpu kepada aspek-aspek penyelenggaraan, perekaan seperti rekaan lampu (lighting design), set dan prop (scenic design) dan rekaan audio (sound design). Terdapat juga Kursus Pemasaran Untuk NGO dan Kursus Pengurusan, Pentadbiran dan Pemasaran NGO.
·         Sumbangan & Tajaan Seni - Segala bentuk tajaan yang disumbangkan akan diberi keutamaan penghargaan serta pengiktirafan khas dalam setiap promosi, bahan cetakan dan terbitan. Di anatara pihak-pihak yang telah menjadi penaja utama dalam program di BSVW terdahulu ialah seperti Philip Morris Malaysia, ExxonMobil Malaysia, Shell, Nokia, Malayan Tobacco dan Petronas.
d)    Tekun Nasional
·         TEKUN Nasional yang dahulunya di kenali sebagai Yayasan TEKUN Nasional yang kini merupakan agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang diwujudkan untuk menyediakan kemudahan pembiayaan secara mudah dan cepat kepada bumiputera untuk memula dan memajukan lagi perniagaan mereka. Salah satu jenis atau bentuk pembiayaan pinjaman perniagaan TEKUN seperti program adalah TEKUN Pelancongan yang mana ia Menyediakan pembiayaan bagi memulakan atau mengembangkan perniagaan atau projek dalam sektor pelancongan untuk aktiviti-aktiviti program Homestay, calet, peralatan rekreasi, agro-pelancongan dan lain-lain sebagaimana yang di tentukan oleh TEKUN.
e)    Syarikat Penerbangan Air Asia
·         Selain daripada kerajaan merangka usaha-usaha untuk perkembangan industri pelancongan, sektor swasta juga perlu turut sama dalam usaha tersebut supaya matlamat dapat dicapai. Antara usaha sektor swasta yang ada adalah melalui syarikat penerbangan Air Asia di mana Air Asia mengadakan pakej tambang murah para pelancong yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan udara. Hal ini dapat membantu kerajaan mempromosikan negara dengan meletakkan imej-imej menarik yang terdapat di Malaysia pada badan kapal terbang untuk menarik pelancong.
·         Antara usaha lain syarikat Air Asia adalah dengan Air Asia terhadap industri pelancongan sabah dari segi jaringan perhubungan dan membawa jumlah pelancong tertinggi ke sabah sepanjang tahun 2013. Syarikat penerbangan tersebut juga telah meningkatkan jaringan perhubungan ke sabah dengan penerbangan antarabangsa dan domestik dengan 23 destinasi yang membolehkan para pelancong meneroka tempat-tempat menarik bertaraf dunia selain mencari peluang perniagaan di negeri tersebut. (Astro Awani, 23 Nov 2015).
f)     Elang Wah Sdn Bhd
·         Elang Wah Sdn Bhd merupakan syarikat yang diterajui Syed Azhar Syed Nadzir. Syarikat itu ditubuhkan pada tahun 2006 dengan usaha sama rakan niaga, Rizal Ashram Ramli. Ia merupakan salah satu usaha yang baik untuk pembangunan industri pelancongan dengan penggunaan bas dua tingkat dan pengenalan perkhidmatan bas KL Hop-On-Hop Off dilihat sebagai tepat pada masanya sempena Tahun Melawat Malaysia.
·         Dengan munculnya beberapa pengangkutan awam yang lebih mesra pelancong seperti KL Hop On Hop Off, pelancong kini tidak lagi mengalami kesusahan untuk mengujungi lokasi pelancongan. Sebagai contoh KL Hop On Hop Off membawa anda ke tempat pelancongan dan kekerapan bas tersebut menjadikan ia pilihan kebanyakan pelancong asing. Tambang satu tiket sehari murah yang dikenakan sesuai untuk dilaksanakan di tempat lain di Malaysia bagi menggalakkan ramai pelancong asing melancong di tempat lain di Malaysia.
 

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MEMDORONG DAN MEMBANGUNKAN INDUSTRI PELANCONGAN

 
 
SMIDEC ditubuhkan untuk mengatasi masalah IKS, memperkenalkan pelbagai program contoh membuat promosi tentang IKS, bantuan teknikal modal serta pemberian subsidi. Merapatkan kerjasama dengan syarikat besar, sentiasa memastikan keluaran IKS adalah bermutu dan bertaraf global. Program penyelidikan dan pembangunan di berikan kepada teknologi IKS. Teknologi IKS yang berinovatif akan diberikan pengecualian cukai iaitu Program Tahap Perintis. Elaun bagi modal yang dilaburkan oleh IKS.Perbelanjaan untuk penyelidikan dan pembangunan R&D akan diberikan pemotongan cukai. Agensi dan badan yang membantu untuk penyelidikan IKS ialah Mimos dalam bidang telekomunikasi, MARDI, PORIM dan MPOB dalam bidang pertanian, SIRIM Mengiktiraf kualiti keluaran rekebentuk dan kejuruteraan. Program Rantaian Industri (ILP) ialah untuk merapatkan hubungjalin atau kerjasama dengan syarikat besar dan multinasional. Program ini bertujuan menjadikan IKS sebagai pengeluar penting kepada barangan elektronik, komputer, aksesori mesin dan sebagainya. IKS bertindak sebagai vendor kepada syarikat besar. Program Bantuan Kewangan oleh institusi kewangan dan SMIDEC.Contoh apabila IKS menghadapi masalah kewangan aka nada tabung untuk memulihkan krisis kewangan tersebut. PAKSI pula bertindak sebagai permulaan kepada IKS untuk membiayai modal kerja, membeli jentera, mesin dan lot kilang.Tabung Bantuan Teknikal Industri ditubuhkan bertujuan untuk memberi geran. Tujuan tabung ini ialah untuk meningkatkan kualiti, kuantiti dan produk pengeluaran. MARA, MIDF, Agrobank adalah agensi yang terlibat yang sentiasa memberi bantuan pinjaman kewangan kepada IKS yang mempunyai masalah permodalan dan kewangan IKS. Program Pembangunan Infrastruktur oleh MARA (Majlis Amanah Rakyat) dan UDA (Perbadanan Pembangunan Bandar). Program ini menyediakan tapak kilang dan prasarana yang baik kepada IKS. Taman Perindustrian IKS ditubuhkan disetiap negeri dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Negeri dan Malaysian Industrial estate Sendirian Berhad (MIEL). Program Pembangunan dan Peningkatan Kemahiran bertujuan untuk meningkatkan kemahiran pekerja IKS. Menyediakan klinik perniagaan, seminar, latihan dan bantuan kepada IKS. MARA berindak memberi ilmu dalam bidang keusahawanan, memberi pinjaman, semangat dan bagaimana memulakan ilmu IKS. Jabatan Kemajuan Masyarakat di bawah kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah ditubuhkan untuk memberi ilmu kemahiran dalam bidang jahitan, kraftangan, pertukangan dan sebagainya.MEDEC (Pusat Pembangunan Usahawan Malaysia) bertujuan memberi latihan, ISO 9000 dan ilmu usahawan kepada IKS.MPC (Perbadanan Produktiviti Malaysia) untuk meningkatkan produk dan mutu pengelauaran IKS.FRIM (Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia, MPOB (Lembaga Minyak Sawit Malaysia), MARDI (Institute Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia) adalah contoh pelbagai agensi yang menbantu menyediakan latihan kemahiran dan teknikal.Mereka juga bertindak memberikan ilmu usahawan kepada IKS. Pembangunan Pemasaran untuk mempromosikan keluaran IKS seperti pameran, lawatan perniagaan, majalah portal, ekspo atau carnival untuk membantu memasarkan produk IKS. MARA ditubuhkan untuk memberi latihan, ilmu dan kemahiran kepada IKS bagaimana memulakan perniagaan. FAMA (Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan) bertindak memasarkan barangan pertanian dan memasarkan produk tersebut. MPC (Perbadanan Produktiviti Malaysia) memberi ilmu tentang produktiviti, dalam import dan eksport barangan ke luar negara, memeperluaskan pasaran produk IKS.
KESIMPULAN
 
Kesimpulannya, terdapat pelbagai langkah yang dapat dirancang untuk melaksanakan serta meningkatkan sektor pelancongan di negara kita. Semua pihak hendaklah tampil dan menunjukkan iltizam yang tinggi untuk membantu kerajaan mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang hebat. Pelancongan merujuk kepada aktiviti melawat, melancong atau mengembara ke sesuatu tempat lain yang melebihi lima puluh batu dari tempat kediaman tidak lebih dari satu tahun untuk tujuan rekreasi atau mengisi masa lapang. Peta perlancongan dunia sudah membuka mata dan meletakan nama Malaysia sebagai salah satu destinasi perlancongan yang menarik untuk dikunjungi. Sejak tahun 1985 sehingga kini Malaysia telah menjadi buah mulut pelancong asing mahupun tempatan. Saban tahun kehadiran pelancong dari luar Negara sentiasa bertambah. Sehubungan dengan itu, pihak kerajaan dan pihak swasta sentiasa giat mempromosikan Malaysia diseluruh dunia termasuk ke Negara China, Negara-negara Eropah, Amerika Syarikat dan Timur Tengah untuk merancakan lagi. Walaubagaimanapun Malaysia adalah sebuah Negara yang strategik dan kerajaan Negara ini boleh mengambil langkah yang drastic untuk memulihkan keadaan atau konflik yang di hadapi dalam menceburi bidang industri pelancongan.
 
 
Justeru itu, penambahbaikan dan kajian untuk menambahbaik segala yang ada berkaitan dengan industri pelancongan perlu dilihat dan dikaji dari semasa ke semasa supaya industri pelancongan Malaysia mampu setanding dengan industri pelancongan di peringkat antarabangsa. Usaha-usaha pihak kerajaan dan swasta dalam mempromosikan negara perlu digiatkan dengan lebih aktif. Namun begitu, pada keseluruhannya, kita percaya bahawa kejayaan sebenar industri pelancongan memerlukan kesedaran dan kerjasama rakyat Malaysia juga. Selain pihak kerajaan dan sektor swasta berkerjasama untuk memajukan pelancongan, rakyat juga harus bersedia untuk memiliki sikap menyumbang kepada industri ini. Contohnya, bermula daripada kesedaran memelihara kebersihan di tempat-tempat awam sehinggalah kepada mengambil kira soal pelancongan negara dalam membuat sebarang keputusan semasa menjalankan kerja-kerja seharian.
Akhir sekali, jika semua usaha yang dijalankan oleh semua pihak dilakukan dengan baik, maka pembangunan industri pelancongan akan lebih berkembang dan maju selaras dengan hasrat Wawasan 2020.
 
RUJUKAN
 American University Washington D.C. (2004). Tourism and agriculture : Creating
linkages. Dicapai pada Disember 19, 2006, daripada http://www.statistics.gov.my.
Britton, S.G. (1981). Tourism, dependency and development : A mode of analysis.
National Library Of Australia.
Butler,R. (1992).alternative tourism : The thin edge of the wedge. In smith V.L. &
Eadington W.R. (Eds.). Tourism alternatives : Potentials and problems in the development of tourism. John Wiley & Sons.
Chadwick, G.(1978). A System View of Planning, Towards A Theory pf the Urhan
and Regional Planning Process. London : Pergamon Press.
Davidoff, P., & Reiner, T. (1962). A choice theory of planning, Journal of the
American Institute of Planners. In Putman, S.H. & Chan (1997). Planning support systems : An experimental integration of urban models and GIS, Proceedings of GIS AM/FM Asia ’97, Taiwan
Johan Afendi, Ibrahim. (2005). Kesan pembangunan pelancongan Taman Negeri
Perlis terhadap sosioekonomi penduduk tempatan. Kajian kes: Mukim Titi Tinggi, Perlis Kedah.
Johan Afendi, Ibrahim & Mohamad Zaki, Ahmad. (2004). Perancangan dan
pembangunan resort di kawasan persisiran pantai. Seminar kebangsaan sumberjaya pinggir pantai dan pelancongan: Isu dan cabaran.
Katiman, Rostam. (1988). Pngantar Geografi Bandar. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan. (1992). Malaysia National
Tourism Policy. Kuala Lumpur: MOCAT.
Kerajaan Malaysia. (1990 – 2000). Laporan Rangka Rancangan Jangka Panjang 2
dan 3. Kuala Lumpur: Percetakan Nasional Behad
Pearce, D. (1989). Tourism Development. (2nd es). Longman.

4 comments:

  1. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete
  2. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  3. Salam kepada semua warganegara Malaysia, indonesia dan semua ASIA, nama saya adalah Puan Kim Wani, sila, saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang kehidupan di sini di platform ini untuk semua warga Indonesia, Malaysia dan semua warga Asia, terutamanya warganegara Malaysia saya berhati-hati dengan peminjam pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik Puan Ivana Pedro

     Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM 3,500 dengan pemberi pinjaman yang berbeza selepas membayar beberapa yuran dan tidak mendapat pinjaman .

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Ivana, yang merupakan Pengarah sebuah syarikat LoanMe, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Ivana, jadi saya berkumpul berani dan hubungi Puan Ivana.

    Saya memohon pinjaman sebanyak RM 150,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pindahan kredit, disebabkan oleh fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman saya hanya diperintahkan untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak RM 150,000. Saya sangat gembira bahawa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

    Semoga ALLAH memberkati Puan Ivana Pedro untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Ivana melalui e-mel: ivanapedro85@gmail.com untuk pinjaman anda

    Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, sila berhati-hati terhadap orang-orang ini.

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian yang benar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Sekali lagi nama saya ialah Kim Wani, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: kimwani305@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Berita baik!
    Nama saya Mitu Maria, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberikan nasihat yang konkrit kepada semua yang mencari pinjaman untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya memerlukan pinjaman, kerana kewangan saya Keadaan ini tidak baik dan saya terdesak, saya jatuh ke tangan peminjam palsu, dari Arab Saudi dan Singapura. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya memberitahu saya seorang pemberi pinjaman yang sangat dipercayai bernama Ibu. Ivana, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak RM85,000 dalam tempoh 48 jam dengan kadar faedah 2% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Puan Ivana Pedro memindahkan pinjaman saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya, saya mendapati jumlah yang saya memohon telah dikreditkan ke akaun bank saya

    Oleh itu untuk kerja-kerja yang baik, Mrs.Ivana telah melakukan dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya mengenai Puan Ivana, supaya rakyat Malaysia dan seluruh Asia boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, sila hubungi Puan Ivana Pedro melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya (mitumaria47@gmail.com) dan Puan Kim Wani yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Ivana, dia juga menerima pinjaman daripada Puan Ivana Pedro. Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: (kimwani305@gmail.com) Sekarang, saya adalah pemilik bangga perniagaan yang baik dan besar. Semoga ALLAH terus memberkati Ibu Ivana untuk kerja yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

    ReplyDelete