Thursday, 1 December 2016

PENGGUNAAN E-DAGANG OLEH USAHAWAN DI MALAYSIA

NAMA: SITI NORHABIBAH BT MOHAMMAD FABILAH (242146)

PENGENALAN


Perdagangan elektronik, juga dipanggil E-dagang atau dalam bahasa Inggerisnya Electronic Commerce (E-commerce) adalah sebuah sistem perniagaan dan jual beli yang banyak menggunakan kemudahan teknologi maklumat terutama telekomunikasi canggih sehingga dapat melindungi dan memuaskan pengguna-penggunanya iaitu yang terdiri daripada penjual, pembeli dan pihak-pihak ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat kad kredit, pengeluar sijil pengesahan digital dan lain-lain lagi.  Kebelakangan ini, ianya banyak menggunakan Internet khususnya Web untuk  mengadakan satu rangkaian yang menyatukan pelanggan, penjual dan pihak-pihak ketiga dalam satu persekitaran elektronik yang selamat untuk semua pihak dan boleh dipercayai.

E-dagang adalah satu istilah bagi mana-mana jenis perniagaan, atau urus niaga perdagangan, yang melibatkan pemindahan maklumat melalui Internet. Ia meliputi pelbagai jenis perniagaan, dari pengguna laman runcit berasaskan laman web lelongan atau muzik, barang-barang perniagaan dagangan bursa dan perkhidmatan antara syarikat.

Melihat dari perspektif komunikasi, e-dagang adalah penghantaran barang, servis, maklumat atau pembayaran melalui jaringan komputer atau melalui pelbagai peralatan elektronik. Dilihat dari segi servis, ia merupakan satu alat yang memenuhi permintaan peniaga dan pengguna. Perkara ini dilihat sebagai suatu penjimatan kos dan dapat meningkatkan kualiti barang serta memastikan kepantasan layanan peniaga atau penjual.



Jenis penggunaan e-dagang terbahagi kepada dua iaitu melibatkan satu perniagaan kepada perniagaan yang lain, selalunya melibatkan syarikat-syarikat yang telah mempunyai jalinan perniagaan sesama sendiri dan berlaku pertukaran data secara berulang. Manakala jenis penggunaan yang kedua adalah yang selalu dan digunakan dengan meluas iaitu melibatkan peniaga dan pengguna terakhir (end user) yang juga merupakan pelanggan sesuatu perniagaan.

Trend penggunaan e-dagang pada masa kini dilihat menjadi tumpuan dan pilihan sebahagian besar pengguna di dunia malah di Malaysia sahaja terlalu banyak perniagaan yang menggunakan e-dagang sebagai salah satu platform pemasaran dan perniagaan merekan. Dengan pembangunan internet yang semakin laju membangun, menjadikan penggunaan e-dagang bukan lagi suatu perkara yang janggal dan mendapat kepercayaan ramai pelanggan.

SEJARAH DAN EVOLUSI E-DAGANG


Kewujudan e-dagang didorong oleh perkembangan penggunaan internet di seluruh dunia. Jika dahulu internet hanya digunakan sebagai rangkaian di pejabat dan sekolah, kini penggunaannya merangkumi pelbagai aspek dan sangat meluas.

Bermula pada 1960, internet merupakan jaringan dari satu komputer kepada komputer yang lain menggunakan kabel dalam satu ruang yang sama. Namun penggunaan internet pada masa kini adalah sangat pesat. Manakan tidak, internet kini dilihat sebagai salah satu keperluan utama dalam kehidupan seharian.

Perkembangan e-dagang bermula sejak kemunculan internet seterusnya berkembang dan wujudnya e-dagang (e-commerce). Internet lahir di Amerika iaitu kelompok peneliti berhubungan dengan empat komputer di UCLA, Stanford Research Institut, Universiti Utah dan Universiti California di Santa Barbara. Mereka telah mencipta sebuah jaringan untuk berkomunikasi di antara satu sama lain yang di kenali istilah ARPAnet ( Advanced Research Project Agency ) yang mana merupakan salah satu bahagian keamanan Negara Amerika Syarikat.

Selepas tiga tahun, lebih dari lima puluh universiti telah terhubung bersama-sama dalam jaringan (network), dan jaringan komputer yang lain mulai muncul di sekitar negara dan dunia. Seiring dengan perkembangan ARPAnet, yang diikuti pula dengan kerjasama jaringan antara kaum pendidik, dan eksperimen NASA mengenai jaringan komputer, jaringan ini mulai terhubung satu dengan yang lain dan muncullah istilah internet.

Dalam konteks perniagaan, internet membawa impak transformasi yang menciptakan paradigma baru dalam dunia perniagaan yang dikenali sebagai Digital Marketing. Awal tahun 1990-an, perniagaan di internet mula berkembang pesat mencapai jutaan pelanggan, maka muncullah istilah baru Electronic Commerce atau lebih dikenali E-commerce. Perdagangan Elektronik juga dikenali sebagai e-dagang. E-dagang merupakan sebuah sistem perniagaan yang menggunakan kemudahan teknologi maklumat terutamanya telekomunikasi canggih.

  

KEPENTINGAN E-DAGANG DALAM PERNIAGAAN


Teknologi merangkumi satu konsep yang sangat luas dan ia digunakan untuk merujuk kepada beberapa cabang sains dan kajian. Antara contoh teknologi adalah teknologi maklumat, teknologi perubatan, bioteknologi dan sebagainya. Teknologi juga merupakan pembangunan dan penggunaan alat, mesin, bahan dan proses untuk menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian. Ia juga membawa maksud tahap pengetahuan semasa dalam menggabungkan sumber bagi menghasilkan produk yang dikehendaki dalam bidang ekonomi.

Teknologi memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia. Pada masa kini teknologi maklumat bukan sahaja melibatkan literasi komputer malahan ia juga digunakan dalam proses komunikasi dan proses penyelesaian masalah dalam tugasan. Ia berfungsi sebagai media yang menyampaikan maklumat dalam bidang perniagaan. Selain menjadi komponen yang penting dalam perniagaan, perhubungan harmoni di antara teknologi dan perniagaan harus diwujudkan. Sekiranya penggunaan teknologi diabaikan, perniagaan akan hilang daya saing sama ada di peringkat tempatan atau global.

Selain itu, pembangunan teknologi akan bertambah pantas dan bukan sebaliknya. Kemajuan teknologi dalam beberapa dekad yang lalu telah banyak meningkatkan daya saing dalam perniagaan dan ekonomi di seluruh dunia. Kebanyakan syarikat telah menggunakan perisian, komputer dan internet untuk meluaskan perniagaan mereka dari pasaran tempatan ke pasaran nasional dan global. Teknologi juga mewajibkan untuk kekal fleksibel dan menyesuaikan dan operasi mereka selaras dengan teknologi yang kini semakin maju.

Kelebihan-kelebihan e-dagang kepada usahawan:
a)    Teknologi ialah antara kelebihan penting kepada setiap usahawan yang progresif dan mahu sentiasa membangun.
b)           Boleh menaikkan imej dan kredibiliti usahawan.
c)      Mengembangkan perniagaan ke negara-negara lain dengan mewujudkan teknologi moden seperti internet dan e-dagang.
d)        Mendapat maklumat mengenai promosi atau aktiviti syarikat dengan lebih cepat dan tepat, melalui pelbagai bentuk media.
e)        Meningkatkan produktiviti usahawan. Para usahawan dapat berkongsi dan menyebarkan maklumat dengan lebih pantas, efisyen dan tepat melalui emel, SMS dan pelbagai medium lain.
f)     Berkongsi, menyimpan dan menyebar maklumat. Pembentangan produk boleh dilakukan pada bila-bila masa dan lebih menarik dengan informasi yang tersimpan di dalam komputer atau tablet PC.
g)         Maklumat stok serta pelbagai strategi lain lebih mudah disimpan dan dirujuk dengan menggunakan perisian terkini untuk memastikan perniagaan berjalan dengan lancar.
h)        Menyimpan maklumat pengguna dan produk belian mereka dengan efisien dan ini memastikan pengulangan pembelian kerana servis lepas jualan yang pro-aktif dan pantas.
i)          Bersedia utntuk pembangunan masa depan. Teknologi dapat memastikan statistik dan maklumat digunakan dengan cara yang terbaik bagi perancangan bisnes masa depan. Ia juga berkembang dengan pantas, selari dengan perkembangan dunia perniagaan.
j         Penggunaan masa yang lebih efisien serta mencipta peluang pekerjaan yang baru.



k)         Teknologi telah memperbaiki jualan syarikat dengan membenarkan stokis menggunakan alat-alat elektronik peribadi untuk membuat paparan jualan serta menghantar pesanan dan maklumat pelanggan ke pejabat dengan cepat. Alat-alat elektronik ini telah memendekkan masa yang diperlukan oleh syarikat untuk menerima dan menghantar barangan atau perkhidmatan dan seterusnya mewujudkan kelebihan berdaya saing dalam industri.
l)      Komunikasi dengan bantuan teknologi, proses komunikasi telah menjadi lebih murah, cepat dan efisien.
m) Keberkesanan kos. Teknologi membolehkan proses perniagaan dikomputerkan di mana perniagaan akan mendapat pulangan yang tinggi dengan menggunakan peralatan mesin yang berteknologi.
n)        Globalisasi. Ia bukan sahaja menunjukkan perhubungan dunia yang rapat tetapi juga membenarkan ekonomi di dunia ini menjadi satu sistem yang bersifat saling bergantung.

TAHAP PENGGUNAAN E-DAGANG DALAM MALAYSIA


Pengaruh e-dagang mula berkembang kepada perniagaan dan perkhidmatan dengan pesatnya di negara ini. Di Malaysia, e-dagang dapat dilihat melalui perkhidmatan dan barangan yang disediakan. Antara perkhidmatan yang boleh kita lihat ialah dari segi ubat-ubatan, pakaian, tempahan tiket, muzik, laman web, buku dan sebagainya.

Di Malaysia, gaya hidup berbelanja dengan menggunakan kad kredit telah lama mendapat tempat. Keadaan ini adalah bersesuaian dan menjadi faktor penyokong kepada jualan secara e-dagang dari segi kaedah pembayaran bagi pengguna di Malaysia.

Perkembangan penggunaan internet telah mula meningkat daripada tahun 1995 yang hanya berjumlah 42,000 pengguna kepda 600,000 pengguna pada awal tahun 1999. Menurut kaji selidik Euromoney 2015, perdagangan elektronik (e-dagang) dijangka akan terus mencatatkan pertumbuhan yang memberangsangkan walau berhadapan ketidakstabilan ekonomi negara. Penggunaan e-dagang mampu memberi peluang kepada syarikat untuk berkembang serta memasuki pasaran tempatan. E-dagang telah mengalami  era menarik dengan evolusi pantas dan inovasi teknologi. Dengan adanya peningkatan peralatan mudah alih ini telah membuka ruang baru dan menarik untuk peruncit untuk mendekati pelanggan mereka.

Melalui e-dagang ini juga dilihat dapat menggalakkan rakyat Malaysia bersemangat untuk menggunakan inovasi mudah alih yang menunjukkan kematangan pengguna tempatan. Disamping itu juga, penggunaan e-dagang akan terus berubah dengan integrasi inovasi lebih kreatif dalam peralatan mudah alih. Trend-trend tersebut akan dimanfaatkan oleh perniagaan di Malaysia, disamping mampu merangsang dan membentuk pasaran e-dagang yang merupakan pertumbuhan kritikal untuk ekonomi di Malaysia.

Namun demikian, menurut kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, sektor e-dagang di Malaysia masih belum di manfaatkan sepenuhnya walaupun telah mengalami perkembangan yang ketara. (Bernama, 29 Jun 2015). Nilai e-dagang dijangka akan berkembang dan meningkat daripada RM 53 bilion kepada RM 72 bilion menjelang akhir tahun 2015. Pada masa kini, dianggarkan kira-kira 70 peratus penduduk di Malaysia telah mempunyai akses kepada jalur lebar. Ini membuktikan penggunaan e-dagang di Malaysia kian berkembang dan penggunaan yang semakin meningkat.

CABARAN DAN HALANGAN PENGGUNAAN E-DAGANG


Pelbagai cabaran dan halangan dalam penggunaan e-dagang. Terdapat beberapa cabaran dan halangan yang dilihat dan telah dikenal pasti, antaranya ialah, kepercayaan dalam e-dagang, kerahsiaan, kekurangan pengetahuan pelanggan dalam sistem e-dagang, tiada interaksi secara langsung dan penyalahgunaan sumber maklumat.

Dalam penggunaan e-dagang, kepercayaan dalam kerahsiaan juga turut menjadi cabaran dan halangan dalam penggunaan e-dagang. Kerahsiaan ini sering dikaitkan dengan tahap keselamatan dalam transaksi atas talian dilakukan. Pemindahan data secara selamat haruslah dipastikan. Pengesahan daripada kedua-dua pihak amatlah perlu bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini daripada berlaku. Dalam menjaga kerahsiaan para pengguna e-dagang terdapat juga pihak-pihak  yang berkenaan yang mencuba mencuri dan menembusi serta mencerobohi data semasa perpindahan data atau transaksi dilakukan. Perkara seperti ini akan menyebabkan kebocoran data kerahsiaan dalam penggunaan aplikasi e-dagang ini berlaku. Perkara ini seringkali menjadi keriauan dan merupakan halangan utama dalam penggunaan aplikasi e-dagang ini.


Dari sudut kepercayaan dalam penggunaan e-dagang. Faktor kepercayaan ini telah menjadi satu penghalang utama kepada perkembangan aplikasi e-dagang. Ini kerana melalui sistem e-dagang ini, pembeli atau pelanggan hanya membeli secara atas talian dan hanya mengetahui segala maklumat tentang produk atau barangan yang ingin dibeli melalui atas talian sahaja. Menjadi satu kerisauan dan cabaran kerana pada masa kini banyak penipuan dan kepalsuan maklumat sering kali berlaku.

Disamping itu juga, kurangnya pengetahuan terhadap penggunaan dalam e-dagang turut menjadi salah satu cabaran. Ini berikutan kerana tidak semua pelanggan arif tentang penggunaan teknologi. Kurangnya pengetahuan ini menyebabkan pelanggan meletakan tahap kepercayaan yang rendah terhadap penggunaan aplikasi e-dagang ini.

Disamping itu juga, ketiadaan interaksi secara langsung turut menjadi cabaran dalam e-dagang ini. Para pelanggan yang ingin melakukan pembelian tidak dapat berinteraksi secara langsung dengan peniaga sebenar dan hanya dapat memperolehi maklumat tentang produk melalui pembacaan di skrin komputer. Cabaran dan halangan yang seringkali dihadapi oleh para peniaga ialah kebanyakan individu atau sesiapa sahaja boleh dan mampu membina laman sendiri dan mendaftar nama yang dominan. Dengan itu, sukar bagi para pembeli untuk membezakan laman yang sah dan palsu.

Segala maklumat yang dipaparkan juga turut boleh disalahguna oleh sesetengah pihak. Ini kerana, maklumat-maklumat yang terkandung di laman web boleh diubahsuai tanpa meninggalkan sebarang kesan. Keadaan ini menyebabkan pihak pembekal mengalami cabaran dalam dunia maya. Pembekal yang melakukan perniagaan secara e-dagang ini perlulah berhati-hati bagi mengekalkan mutu perkhidmatannya.

Faktor-faktor pendorong penggunaan e-dagang
·         Jimat masa
·         Tak perlu ruang besar
·         Kelompok pelanggan yang lebih luas
·         Pelanggan tidak perlu berjalan jauh. Ikut keselesaan pelanggan.


KESIMPULAN


Kepesatan dan penggunaan e-dagang secara meluas dapat meningkatkan keboleh upayaan sesebuah perniagaan bertapak di Malaysia. Dengan hanya berbekalkan produk dan servis mereka dibantu dengan adanya servis internet, sesebuah perniagaan tidak perlu lagi dimulakan dengan mempunyai premis perniagaan.

E-dagang dilihat sebagai sejenis perniagaan alaf baru dengan pelbagai manfaat kepada kedua-dua pihak baik peniaga mahupun pelanggan. Penjimatan kos dilihat sebagai faktor utama e-dagang dipilih dalam urusan jual beli dan perkhidmatan. Penjimatan masa juga menjadi salah satu faktor. Pelanggan masa kini, mempunyai jadual waktu yang padat dari pengurusan kerjaya kepada pengurusan keluarga lebih cenderung menggunakan e-dagang yang membolehkan mereka untuk akses di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa.

Namun, tidak dapat dinafikan bahawa e-dagang juga merupakan salah satu penyumbang kepada berlakunya jenayah siber. Ini dapat dilihat apabila saban hari terdapat aduan melibatkan penipuan jual beli daripada peniaga mahupun pelanggan. Penggunaan e-dagang dengan sesuatu perniagaan yang tidak menjanjikan jaminan kepada keselamatan kepada sesuatu transaksi menyebabkan pelanggan sering terpedaya. Keselamatan maklumat pelanggan juga dikhuatiri disalah guna dan mengakibatkan kerugian kepada pelanggan. Tidak kurang juga, kes pelanggan yang menipu transaksi bayaran kepada peniaga. Kes ini sering berlaku kepada para peniaga apabila pelanggan memalsukan dokumen transaksi bayaran.




Sehubungan itu, penggunaan e-dagang dilihat mempunyai pelbagai kebaikan dan keburukan. Nilai murni dan integriti setiap penggunanya perlu diberi kesedaran. Pengguna yang bijak adalah pengguna yang meneliti setiap perkhidmatan dan produk yang dipasarkan sebelum melanggan atau membeli. Dengan itu, risiko untuk setiap transakasi dapat dikurangkan dan mengelakkan menjadi mangsa penipuan siber.

 

RUJUKAN

  1. http://www.ftsm.ukm.my/aj/prokomers/pic/definisi.htm
  2. http://muazedagang.blogspot.my/2016/09/kepentingan-e-dagang-dalam-perniagaan.html?m=1
  3. https://ivytayblog.wordpress.com/2016/05/20/penggunaan-e-dagang-oleh-usahawan-usahawan-di-malaysia/
  4. http://snowhazel1437.blogspot.my/2016/09/cabaranhalangan-penggunaan-e-dagang.html?m=1
  5. http://www.nccc.org.my/v2/index.php/component/content/article/1758-isu-dan-cabaran-dalam-e-dagang

No comments:

Post a Comment